Ide o problém, ktorý nie je na Slovensku žiadnou novinkou. Vždy sa totiž nájdu jedinci, pre ktorých práve takéto aktivity predstavujú istý zdroj príjmov. Iba počas dvoch dní (od 19. do 21. marca 2007) zmizlo v Hlohovci, na uliciach: Mierová, Zábranie, Podzámska, A. Felcána a Nábrežie A. Hlinku rekordných 35 kanálových poklopov. Ekonomické dôsledky, ale hlavne možné riziká, ktoré takýmto neuváženým konaním vznikajú, samozrejme mnohonásobne prevyšujú prípadný zlodejov profit. S touto problematiku sme zavítali do Vodárenských a technických služieb, s.r.o. Hlohovec a informovali sme sa u kompetentných, ktorí nám potvrdili, že skutočne ide o dlhodobý problém.
Certifikované kanálové poklopy, ako aj špeciálne vtokové mreže pre uličnú vpusť, nie sú totiž vôbec lacnou záležitosťou. Využitie a tvar konkrétnych typov záleží od rôznych kritérií, pričom jedným z najdôležitejších parametrov je zaťaženie miesta, kde je poklop situovaný. Pre svoje vyhovujúce vlastnosti sa na tieto účely používa najmä liatina. Váha samotného roštu, na ktorý sa zlodeji zameriavajú je okolo 30 až 40 kg. Cena najčastejšie používaných vtokových mreží pre uličnú vpusť, ktorú tvorí rošt spolu s rámom sa pohybuje od 3.650 do 5.450 korún, pri kruhových typoch poklopov táto cena dosahuje zhruba 2.500 korún. V priemere za rok zmizne v uliciach nášho mesta 80 až 100 kanálových poklopov.
Čo je však na celej záležitosti zarážajúce najviac, je práve riziko všeobecného ohrozenia chodcov, cyklistov aj vodičov. Najnovší prípad zranenej cyklistky, ktorú prekvapila jama spôsobná odcudzeným kanálovým poklopom na ul. A. Felcána je z 21. marca tohto roku. Prípad si tentoraz nevyžiadal trvalé následky. Nie vždy však môže takáto nehoda dopadnúť šťastne. Od zamestnancov Vodárenských a technických služieb sme sa dozvedeli, že jama pod kanálovým poklopom može mať hĺbku až 3,5 m. Takúto nemilú skúsenosť mal aj istý obyvateľ Šulekova, ktorý minulý rok, nešťastne spadol do kanálovej šachty. Liečba zranení si vyžiadala pol roka a trvalé následky bude mať tento človek pravdepodobne do konca života.
V jednej z prevádzok zberných surovín v Šulekove sme sa dozvedeli, že 1kg liatiny sa momentálne vykupuje za 3.50,- Sk a za 1kg ťažkého upraveného železného odpadu môžete dostať 4.80,- Sk. To znamená, že za jeden liatinový poklop by si mohol zlodej, podľa aktuálneho cenníka, prilepšiť do 150 korún. Prevádzkovatelia zberných surovín však kanálové poklopy vykupovať nesmú a zároveň majú povinnosť takéto prípady ihneď hlásiť na príslušnom oddelení mestskej polície, čo nám potvrdil aj zamestnanec zberných surovín v Šulekove. Pri každom výkupe je nutné predložiť občiansky preukaz. Pravda je však taká, že zlodeji často predtým ako poklopy na výkup ponúknu, porozbíjajú ich. Keď nepochodia v jedných zberných surovinách, skúšajú šťastie inde, najlepšie mimo okres, kde ich nikto nepozná. Narastajúce štatistiky ukradnutých kanálových poklopov hovoria o tom, že vždy sa nájde niekto, kto sa nad nimi „zľutuje“. Možnosť úspešného výkupu v neďalekom meste nám naznačil aj pracovník prevádzky v Šulekove.
Náhrada spôsobenej škody si žiada nemalé investície, ako aj neustále hľadanie nových, únosnejších alternatív riešenia. Tieto však nemusia vždy predstavovať aj „najšťastnejšie“ východisko z daného problému. Jednou z možností ako „poistiť“ poklopy pred „dlhoprstými“ návštevníkmi je prizvárať ich k rámu. Na jednej strane sa tak možno do istej miery darí odradiť prípadného zlodeja, na druhej strane však vzniká technický problém. S prizváranými poklopmi nie je možné manipulovať a stávajú sa zábranou pri odsávaní nahromadenej vody. Ďalšie z možných riešení predstavujú plastové poklopy, ktoré už nie sú pre zlodejov zaujímavé. Tieto certifikované výrobky sú však dokonca o niečo drahšie ako liatinové, takže ide o pomerne nákladnú záležitosť. K využívaniu necertifikovaných plastových poklopov, ktoré vyrába aj tunajšie SOU strojárske, sa pristupuje iba na menej frekventovaných cestách. Isté provizórium kanálového poklopu tvorí aj jeho náhrada plechovou výplňou. Takýto plechový poklop je však osadený nižšie ako cesta, nakoľko nezapadá do pôvodného rámu, takže pri nepozornosti je tu opäť isté riziko úrazu, na ktoré sa sťažujú najmä cyklisti.
Azda jediným účinným prostriedkom ako eliminovať tento problém je dôslednejšia všímavosť. Nejde len o policajné hliadky v uliciach mesta, ktorým sa vynachádzaví zlodeji určite s veľkým oblúkom vyhnú. Svoj efekt by mohol v tejto záležitosti priniesť napríklad posilnený kamerový monitorovací systém, ale najmä väčšia ostražitosť nás - občanov.