Jama na jame, záplaty rozdrveného asfaltu, mláky a blato, v lete prach. Tak vyzerajú niektoré cesty v miestnej časti Šulekovo. Za momentálny stav „vďačia“ domáci najmä výstavbe kanalizácie. Nekonečný kolotoč sťažností nepriniesol želané výsledky a náprava je pre nedostatok financií v nedohľadne.
„Je to tam ako oráčina,“ povedal na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva Ľudovít Brezovský. Nespokojný Šulekovčan podotkol, že na druhej strane Váhu vydláždilo Mesto až po samé garáže. Podobný názor majú aj ostatní obyvatelia periférnej časti Hlohovca. „Šulekovo pripomína jednu veľkú mláku,“ vyjadrila sa poslankyňa Silvia Rybnikárová. Cesty tu vyzerajú skôr ako tankodrom plný hlbokých výtlkov a nerovností a blato majú ľudia až pred dverami.
Mesto rozhodlo o kanalizácii v Šulekove pred vyše desiatimi rokmi. Primátor Ján Dlhopolček tvrdí, že pri výbere alternatív zavážili najmä finančné dôvody. Vtedajší poslanci preto vybrali lacnejšie riešenie samotnej stavby aj spätných úprav. Nová etapa budovania sa rozbehla vďaka dotácii z Enviromentálneho fondu, ktorá predstavovala dokopy vyše sedem miliónov korún (takmer 240 tisíc eur). Pod jej výstavbu sa podpísala firma Staveko Nitra, ktorá uspela vo verejnej súťaži.
Cesty, kde sa kanalizácia robila sa však začali po spätných úpravách prepadávať. Nespokojnosť Šulekovčanov tlmočil kompetentným aj Oliver Pestún. Poslanec dostal prisľúb, že dodávateľa budú dôraznejšie upozorňovať na udržiavanie ciest v zjazdnom stave: „Nie vždy si svoju povinnosť zodpovedne plní,“ vyjadrili sa takmer pred troma rokmi na adresu vybranej firmy zástupcovia radnice. Konečnej úpravy vozoviek sa mali miestni, v prípade získania financií, dočkať ešte v tom istom roku.
Nestalo sa. Mesto už dotáciu nedostalo, výstavba kanalizácie na ďalších uliciach sa stopla a k zlepšeniu neprispelo ani Staveko. Napriek opakovaným sťažnostiam a vyjadreniu zadávateľa, že bude závady reklamovať a požadovať urýchlenú nápravu sa nič nezmenilo ani nasledujúcich šestnásť mesiacov. O reklamáciách neexistuje žiadny doklad, vraj prebiehali ústne. Na vine malo byť klesanie ciest bez spevnených okrajov a obrubníkov, ako aj nevhodné podlažie. Použitie zeminy pri spätných úpravách, podľa pôvodného projektu, sa neosvedčilo.
Magistrát preto zastáva názor, že nemožno celú zodpovednosť hádzať iba na plecia Staveka. Firma údajne, aj keď s omeškaním, na opravu vždy nastúpila. Spoločnosť, ale zároveň zvolila nevhodný spôsob. Zadávateľ trval na tom, aby najprv odstránili starý asfalt a zarezali okraje na opravovaných plochách. „Týždeň po zastupiteľstve začali opravovať prepadnuté úseky tak, že na asfalt naliali nový a uvalcovali ho,“ poukázal pred časom na plnenie požiadaviek investora šulekovský poslanec.
V ďalších opravách sa firma rozhodla pokračovať iba pod podmienkou výmeny pôvodného zásypového materiálu za štrkopiesok. Ako dôvod zmeny uviedli jej zástupcovia nestabilný podklad komunikácií, ktoré sú neodvodnené a taktiež s nedostatkami po zásahoch iných dodávateľov, či samotných občanov. Predloženú ponuku by však mestská pokladnica neutiahla. Konečný termín opravy zdevastovaných ciest je teda v nedohľadne a Šulekovčanom ostali iba oči pre plač.
Pestún si myslí, že Staveko v súlade s platnou zmluvou nesie zodpovednosť za závady a malo by ich na vlastné náklady odstrániť. Ak by to urobila iná firma, výdavky by muselo preplatiť. Primátor takýto postup neodporúča, nakoľko nie je isté, či by Mesto v prípadnom súdnom spore pri vymáhaní prostriedkov uspelo.
S kritikou Dlhopolček nesúhlasí. Naopak. Staveko považuje za jedného z najvýznamnejších dodávateľov prác v rozsahu vyžadovanom samosprávami. „Zhotoviteľ počas výstavby kanalizácie v miestnej časti Šulekovo vždy neodkladne, na základe ústnej požiadavky investora, vzniknuté závady, aj klesajúce spätné úpravy, odstránil,“ vyjadril sa taktiež začiatkom roku primátor.