Už nedočkavo klopú na dvere. Plnia schránky husto popísanými letákmi a na každom kroku sa prihovárajú z farebných plagátov. Reálne vízie aj vzdušné zámky. Komunálne voľby 2006.
Vyšli sme do ulíc Hlohovca, aby sme sa na túto horúcu tému opýtali priamo vás občanov mesta. Zaujímalo nás, či pôjdete k volebným urnám, ako ste informovaní o kandidátoch na post primátora, aké vlastnosti by mal mať človek, ktorý zasadne do tohto kresla a nakoniec, čo by malo byť jeho hlavnou prioritou pri riešení problémov nášho mesta. Na základe vašich odpovedí sa zdá, že mnohí ste silní lokálpatrioti a že na meste, v ktorom žijete vám skutočne záleží.
Samozrejme, našli sa aj takí, ktorí tvrdili, že im je to jedno, s osvedčeným argumentom, že voľby aj tak nič nezmenia, iní sa zrazu začali akosi veľmi ponáhľať, alebo nás jednoducho poslali kade ľahšie. Koľko ľudí, toľko chutí. Každý má predsa právo vyjadriť názor spôsobom jemu vlastným. Komunálne voľby sú však cestou ako prezentovať svoj súhlas či túžbu po zmene a na to, akoby sme my občania, niekedy pozabudli. Väčšina z opýtaných respondentov sa však vyjadrila, že sa komunálnych volieb zúčastní (67%). Rozhodné „nie“ na túto otázku nám dalo len málo z opýtaných občanov. Do akej miery sa volebné miestnosti naozaj zaplnia, sa však dozvieme až začiatkom decembra. Poznáme však mená štyroch kandidátov na post primátora, ktorí sa usilujú o vašu priazeň.
Našim cieľom nebola analýza predvolebnej kampane týchto pánov, nás ste zaujímali vy, vaše postoje a očakávania. Vzorka (48) respondentov bola vyberaná náhodne, priamo na ulici, z rôznych vekových kategórií. Voliť napríklad nepôjde sympatická pani podnikateľka Božena /41/, podobne sa vyjadril aj istý pán učiteľ Jozef /56/, či mladý otecko Jozef /32/, ktorý tiež pracuje v štátnej správe. Je to ich slobodné rozhodnutie, vyplývajúce z pocitu, s ktorým iste bojujú mnohí z nás - “čo jeden hlas môže zmeniť?“.
Ďalšia z vecí, ktorá nás zaujímala, bola informovanosť. Tá je, ako sa zdá, pomerne dobrá. Aj vďaka masívnej predvolebnej kampani ľudia v prevažnej väčšine poznajú kandidátov na post primátora, ktorí sú zároveň aj verejne známymi občanmi Hlohovca.
Zisťovali sme, akými vlastnosťami by mal disponovať zvolený primátor. Z výpovedí sme poskladali ideálny model vášho zástupcu na tomto mieste. Výsledok je, charakterný, bezúhonný a ľudský človek, ktorý by, okrem ostatných kvalít, mal mať aj objektívnosť, ústretovosť a rozhodnosť.
Na otázku, čo by sa malo stať hlavnou prioritou zvoleného primátora sa ako najpálčivejší problém javí predovšetkým dopravná situácia v meste a s ňou súvisiaca bezpečnosť. Napríklad 34 – ročný Jozef, ktorý pracuje ako kontrolór vidí riešenie vybudovaním minimálne dvoch nadchodov, nezamestnaný Juraj /50/ navrhuje obchvat, pán Gabriel, technik na dôchodku /73/ je skeptickejší, má pocit, že na problém hlavnej cesty primátor nemá až taký dosah. Ďalšia z priorít bola jednoznačne bytová otázka. To, že sa nestavajú byty pre mladých trápi napríklad nezamestnanú pani Annu /51/. Jozef /32/ konkretizoval tento problém v porovnaní s výstavbou nájomných bytov v iných mestách. Občanom nie je ľahostajná ani čistota v meste. To, že Hlohovec už dávno nie je „mestom ruží“, ale odpadkov si myslí aj dôchodkyňa pani Irenka /67/, či Rado /33/, ktorý pracuje ako zvárač. Z vašich úst zazneli ešte pripomienky na zlepšenie v súvislosti s nezamestnanosťou, so zámkom, s kultúrou, športom a mnohé iné.
Niekoľko odpovedí pre ilustráciu:
Vieme už aký by mal byť náš zvolený primátor a máme aj predstavu o tom, čo by mal pre nás občanov urobiť. Ostáva iba na nás, aby sme sa 2. decembra rozhodli správne.