Hlohovec
Pravá stránka Hlohovca



Magazín

11. január 2007

Prídeme, pomôžeme, požičiame!

Horúci trend súčasnosti - čoraz viac ľudí dnes žije na splátky.

Sme novodobými obeťami modernej pasce svojho konzumného sveta. Nevyhneme sa jej, pretože číha na nás doslova na každom kroku. Robí to dôkladne a premyslene tak, že si ani nestihneme uvedomiť, ako nás chytila do svojich sietí. S jasnou stratégiou, prezlečená za pekné obrázky, usmievavé spokojné tváre, sugestívnu hudbu a omamné vône. Jej meno je reklama a tlak, ktorý na nás vyvíja sleduje iba jeden jediný cieľ – vyvolať v nás neodolateľnú túžbu mať vo svojej garáži to skvelé auto, vyskúšať ten zázračný omladzujúci make-up, či zabaliť dieťaťu na desiatu ten zdravý jogurt jedinečnej chuti so zvýšeným obsahom kalcia.

Zaujímal nás názor odborníka na tento fenomén v súvislostiach aj v jeho dôsledkoch a tak sme oslovili psychologičku Mgr. Dianu Bultmanovú:
Reklama vo veľkej miere pôsobí na emócie človeka. Celé reklamné kampane sú z psychologického hľadiska založené iba na vplyve reklamných šotov na emócie človeka v celom ich spektre. Zámerom môže byť vyvolanie ľútosti, radosti, veselosti, obáv, neistoty a pod. Pod vplyvom emócií sa zvyčajne rozumové korigovanie našich rozhodnutí oslabuje, samozrejme nie u všetkých, ale práve na túto skupinu sú reklamy zamerané.

Je iba logické, že pod takýmto masívnym tlakom vzniká akútna potreba tieto veci vlastniť. Extrémnym, lež nie tak neobvyklým príkladom, ktorý tiež môže vzniknúť ako negatívny dôsledok reklamy je  shopoholizmus – chorobná závislosť od nakupovania. Mnohí však žijú vo finančnej tiesni a hľadajú spôsoby riešenia svojej situácie. Čoraz viac ľudí dnes žije na dlh. Možností sa ponúka niekoľko a opäť je to reklama, ktorá ani v tejto oblasti nezaháľa. Predostiera nám bohatú ponuku produktov bánk,  pestrú škálu nebankových subjektov aj  rôzne formy splátkového predaja.  Ľudia si však často nepremyslene vyberajú tie najrýchlejšie, v dôsledkoch však veľmi nevýhodné alternatívy.

Podľa slov psychológa sa cieľovou skupinou spoločností, ktoré poskytujú tzv. „rýchle peniaze“ stávajú predovšetkým ľudia zvýšene ovplyvniteľní, zvýšene sugestibilní a preto je veľmi ľahké presvedčiť ich o „výhodách“ ponuky. Špeciálnu skupinu tvoria spoločnosti zaoberajúce sa splátkovým predajom produktov, prezentovaných na masových akciách, ktoré sa neustále tešia veľkej obľube. Aj v tomto prípade psychológ poukazuje na dôkladne premyslenú stratégiu šikovných obchodníkov. Konštatuje, že naozaj dokážu potenciálnych investorov naladiť na pocity potreby akurát nimi poskytovaných produktov. Dopomáhajú im k tomu aj zbrane v podobe neverbálnej komunikácie, vplyvu vonkajšej úpravy, schopnosti sociálnej inteligencie, ale hlavne uhladené, vtieravé a ohurujúce správanie. Doslova útočia na emócie človeka, ktorý stráca súdnosť, čím sa zvyšuje jeho ovplyvniteľnosť a potom už len ťažko odolá takej „neuveriteľne skvelej“ ponuke. Smutným príkladom takejto dôverčivosti sú najmä starší ľudia.

Aj napriek vysokému úroku a nie vždy kvalitným produktom sa pôžičky, úvery a splátkový predaj stávajú pre mnohých cestou k lepšiemu, spokojnejšiemu a šťastnejšiemu životu. Za akú cenu? Opäť sme sa opýtali odborníka:
Následky takéhoto rozhodnutia možno rozdeliť na krátkodobo pozitívne a dlhodobo negatívne. V prvom prípade je to úľava po získaní  financií, príp. radosť z vlastníctva konkrétneho produktu. Ďalej, dočasné vyriešenie problému, spokojnosť, ukľudnenie a dobrá nálada. Život na dlh však nesie so sebou prevažne negatíva – neustále napätie, strach, obavy či sa niečo nestane, čo zabráni splácať dlhy, podráždenosť, konflikty.

Ak sme už naozaj v dôsledku nepriaznivej finančnej situácie nútení zvažovať, ktorú z ponúkaných možností na našom trhu si vyberieme, rozhodne by sme si mali takýto krok poriadne premyslieť. Už teraz v našej redakcii pre vás pripravujeme podrobnejší materiál na túto tému.

Nič to však nemení na fakte, že v konečnom dôsledku prerobíme dvakrát. Prvý raz na nás zarobí spoločnosť, ktorá nám poskytuje úver, v druhom prípade obchodník, u ktorého sme sa tieto peniaze rozhodli minúť. Nakoniec, bola to naša slobodná voľba. Teraz si už len musíme dávať pozor, aby sa náš sen o lepšom, spokojnejšom a šťastnejšom živote neskončil tak, že prídeme aj o strechu nad hlavou.